Słyszałaś o trichoskopii?

Trichoskopia (trychoskopia) to nowoczesna, nieinwazyjna metoda diagnostyki i leczenia dolegliwości związanych ze skórą głowy i włosami. Badanie opiera się na technice dermoskopii lub wideodermatoskopii wykonywane przez lekarza Dermatologa. Podczas badania dermatolog ocenia stan łodyg włosów, ujść mieszków włosowych i skóry głowy. Badanie jest bezbolesne.

Przebieg trichoskopii

Do badania używa wideodermatoskopu (specjalnej kamery) i przykłada go do głowy pacjenta. Dzięki temu uzyskujemy przybliżenie, – nawet 70-krotne – które pozwala przeanalizować dokładnie zarówno włosy, jak i skórę głowy. Podczas badania lekarz sprawdza trzy obszary: część skroniową, potyliczną oraz czołową.

Jak się przygotować?

Badanie można wykonać po 2 tygodniach od wszelkich zabiegów fryzjerskich. Jest ono bezinwazyjne, więc można wykonywać je w każdym wieku, również w ciąży. Na włosy nie należy tego dnia stosować żadnych preparatów i lakierów.

Dla kogo jest badanie?

Badanie przeznaczone jest głównie dla osób, którym nadmiernie wypadają włosy (ponad 100 włosów dziennie), przerzedzają się lub są niezwykle łamliwe. Zaleca się je także osobom, które borykają się np. z łysieniem plackowatym lub zmianami w obrębie skóry głowy. W oparciu o wyniki badania, lekarz może zaproponować leczenie, dzięki któremu można odnieść niesamowite efekty, ze względu na oddziaływanie na poziomie skóry właściwej i mieszków włosowych.

Mam chorą tarczycę – co powinienem jeść?

Tarczyca to kluczowy gruczoł w naszym organizmie, a jej zaburzenia są jednymi z najczęściej występujących schorzeń. W Polsce cierpi z ich powodu lub zmagało się z nimi 20 proc. populacji. Wielu z nich chodzi do lekarza i przyjmuje leki, jednak nie wie, że dieta w tej sytuacji jest równie ważna. Warto skonsultować się z lekarzem w celu dobrania tej odpowiedniej.

Niedoczynność tarczycy

Przy niedoczynności tarczycy narząd wytwarza zbyt małą ilość hormonów. Osoba, która cierpi z powodu niedoczynności, powinna zwracać szczególną uwagę na zdrową dietę. Ważne jest, aby dostarczać sobie witaminy z grupy B, magnez, cynk, żelazo oraz selen.

  • Witaminy z grupy B znajdziemy w nabiale. Białko znajdziemy w serach białych, drobiu, wołowinie, rybach czy jajkach.
  • Orzechy (brazylijskie, włoskie, laskowe, nerkowca, migdały) i nasiona (słonecznik, chia, dynia, sezam) dostarczą ci selenu i białka.
  • Cieciorka i soczewica są idealne do uzupełnienia w organizmie cynku, aminokwasów i L-tyrozyny. Dodatkowo wspomagają one układ odpornościowy oraz pracę mózgu.
  • Magnez można dostarczyć sobie w formie wody mineralnej, kaszy gryczanej, płatków owsianych, migdałów czy jedząc zielone warzywa.

A co wybrać na nadczynność?

Przy nadczynności tarczycy narząd wytwarza zbyt dużą ilość hormonów. Ilość ta przewyższa potrzeby organizmu i przyczynia się do wystąpienia wielu objawów niepożądanych. Najważniejsze jest, aby wprowadzić do diety produkty bogate w wapń (nabiał, orzechy, suszone owoce, warzywa, nasiona).

  • Podobnie jak w niedoczynności zaleca się spożywanie białka w drobiu, wołowinie, rybach oraz jajkach.
  • Witaminy antyoksydacyjne ( A, C, E) znajdziemy w świeżych owocach i warzywach, takich jak pomidory, marchewka, czarna porzeczka, papryka, pietruszka, chrzan, morele.
  • Bogatym źródłem wapnia są także: ser żółty, ser biały, sezam, fasola biała, orzechy, soja.

Czego powinienem unikać?

Przy nadczynności tarczycy powinno unikać się produktów zawierających kofeinę – czarna herbata, kawa oraz napoje energetyczne. Nie powinno się jeść także fast-foodów. Z reguły są to produkty, które są wysoko przetworzone i zawierają duża ilość cukrów i tłuszczów nasyconych, które negatywnie wpłyną na twój organizm. Natomiast cierpiąc na niedoczynność tarczycy powinno unikać się pokarmów bogatych w tzw. goitrogeny. Należą do nich: rzepa, kalarepa, kalafior, brukselka, kapusta czy też jarmuż.